Flippa pedagogiska planeringar

I början av året fick jag inspiration att förändra presentationen av de pedagogiska planeringarna. Vilket var väldigt bra eftersom jag tycker att de pedagogiska planeringarna är ett bra redskap för att hjälpa mig att hålla fokus på de mål vi jobbar mot. Det är så oehört lätt att sväva iväg och upptäcka att när bedömningen ska göras är det nästan omöjligt. Jobbet som är gjort är säkert bra men det handlade inte om målen och då blir det ett helt omöjligt uppdrag att bedöma det i förhållande till målen har jag märkt!

Jag använder planeringarna tillsammans med eleverna så att vi alla vet vart vi ska. I början av varje tema brukar jag gå igenom dem och sedan stanna upp vid dem under arbetets gång. När vi är halvvägs brukar vi utvärdera hur det går för var och en. Vad är svårt? Vad behöver man min hjälp med? Erbjuder jag en undervisning som gör det möjligt att nå målen? Är det något jag har missat? Eleverna hjälper mig oerhört genom att de skriver i sina reflektionsböcker och synliggör på så sätt hur undervisningen når fram.

Det som inte har fungerat riktigt är att det som ska vara pepp och lust när vi startar har istället varit ett segt och ett svårmotiverat moment. Att presentera och gå igenom den pedagogiska planeringen. Därför blev jag så väldigt glad över inspirationen jag fick på twitter i början av året. Nu har jag flippat dem på lite olika sätt sedan dess. Den senaste är gjort med inspiration av en föreläsning på Sett 2014 av Malin Larsson. Hon gör så fantastiskt fina filmer som man kan se på hennes blogg. Den här gången har jag provat att använda ett par olika program och satt i hop i iMovie.

 

Jag skulle vilja få in texterna på ett annat sätt. De skull flyga in tänkte jag. Det blir nästa utmaning att klura ut det!

9 reaktioner på ”Flippa pedagogiska planeringar

Lämna en kommentar