Flippa till föräldrar

Föräldrarna är en viktig resurs i skolans värld tycker jag. Men för att det ska fungera riktigt bra tror jag att det är viktigt att dagens föräldrar får ta del av hur skolan är och fungerar idag. Annars är det lätt att det bara är den, ibland väl mörka, mediala bilden och bilden av den egna skolgången som man tar med sig i mötet med sitt barns lärare. Jag har valt att använda många föräldramöten till att ha lite undervisning om olika saker. Allt för att vi ska förstå varandra när vi möts. Det har handlat om allt från huvudräkningsstrategier, förmågor till betyg och bedömning. I våras bjöd vi för första gången in till en föräldrautbildning om betyg och bedömning på vår skola. Det var ett sätt att ge föräldrar en chans att ta del av det system som vi befinner oss i.

Under sommaren har jag funderat på att utöka bloggen, som jag använder som ett lärande redskap med eleverna, med en sida som riktar sig till föräldrarna. En sida som presenterar det vi gör tillsammans med länkar till sidor där man kan få veta mer. Det blir ett sätt att bjuda in föräldrarna till att ta dela av det vi gör och varför vi gör det. Ett försök till att skapa ett gemensamt språk med föräldrar tänkte jag. Nu har jag gjort ett första utkast. Jag tänker att sidan ska få växa och ändras utifrån frågor jag får. Om jag får några!

Jag har även funderat på våra föräldramöten. Vi har börjat ha gemensamma samlingar tillsammans med alla föräldrar innan vi sedan går till respektive klassrum och det finns massor av fördelar med det. Det finns en nackdel och det är att jag tycker att jag har tagit den korta stunden i klassrummet till information och för liten del till det jag skulle vilja – diskussioner och samtal om skolan och dess pedagogiska innehåll. Det är också något jag har fått som önskemål från föräldrar. Därför har jag börjat fundera på att flippa föräldramöten. Att förbereda våra möten utifrån samma tanke som jag flippar klassrummet med eleverna. Poängen skulle även vara att informationen finns kvar till dem som inte har möjlighet att komma.

Jag hade inte tänkt färdigt på hur jag skulle göra det. Men plötsligt föll det på plats. En fråga på twitter hjälpte till att väcka tankarna till liv!

 

För när jag nu skapade sidan på bloggen föll poletten ner. Jag hade skapat en sida som vi kan utgå ifrån. Inför föräldramötet i höst tänker jag skicka hem information skriftligt eller på film innan. Sedan tänker jag att någon del av det som finns på föräldrasidan ska vi använda mötet till. Det får bli en fråga i inbjudan:

-Vad önskar ni att vi ska fördjupa oss i på föräldramötet?

Hoppas det faller väl ut, men det återstår att se!

10 thoughts on “Flippa till föräldrar

  1. Åsa Söderström 10 augusti, 2014 / 19:21

    Att flippa f-möte borde vara ett bra sätt också för den som vill förankra sitt elevflippande. Ett utmärkt förslag!

    Gilla

    • thereselinner 10 augusti, 2014 / 20:08

      Tack Åsa! Jag hoppas att det är ett sätt att skapa ett gemensamt språk där även föräldrarna ingår. Öka förståelsen.

      Gilla

  2. jonastheteacher 10 augusti, 2014 / 21:24

    Härligt! Jag ska med spänning följa hur det går. Ska ju själv försöka börja flippa undervisningen med mina tvåor till hösten och även blogga med dem. Jag hoppas att få fler föräldrar delaktiga och nyfikna på vad vi håller på med i skolan. Att flippa även för föräldrarna vore spännande!
    /Jonas

    Gilla

    • thereselinner 11 augusti, 2014 / 05:51

      Ja, det ska bli spännande. Det kommer säkert ett inlägg så småningom! Lycka till med bloggandet. Kul att jobba så med tvåor!
      /Therese

      Gilla

  3. moawikner1 11 augusti, 2014 / 06:34

    Det låter jättespännande, nu fick kag också inspo! Tack!

    Gilla

  4. Conny 14 augusti, 2014 / 14:44

    Vilken bra ide med flippat f-möte. Ska prova själv.
    Tack för iden.

    Liked by 1 person

    • thereselinner 15 augusti, 2014 / 07:46

      Vad kul att få bidra! Vi får dela med oss om hur det togs emot och funkade sedan!
      /Therese

      Gilla

Kommentera

