Poesi och cirkelmodellen- detaljerna

Under ett par veckor jobbade vi med poesi i år 6. Jag skrev och berättade om vårt arbete i ett inlägg och fick frågan om detaljer i det vi hade gjort. Frågor vi hade jobbat med, låttext  och så vidare. Nu har jag äntligen sammanfattat arbetet.

När jag planerade mitt arbete har jag inspieratas av boken Skön litteratur av Annika Löthagen och Jessika Staaf.

skön_litteratur
Läs mer om boken på Adlibirs

I boken finns många exempel på olika former att skriva dikter på. Boken, cirkelmodellen och olika texter blev grunden i planeringen.

cirkelmodellen
Cirkelmodellen ur Stärk språket stärk lärandet

Vi jobbade så här;

Fas 1- bygga upp kunskap

Vi tittade tillsammans på en presentation som vår bibliotikare visade oss. Där presenterade hon olika typer av dikter och vi funderade på hur de såg ut, rytm och innehåll. Vi byggde upp ytterligare kunskaper genom att jobba med en låttext. Lyssnade och analyserade. Låten vi jobbade med var Ulrik Munthers låt ”En vanlig dag”. Alla fick fundera själva på frågor och sedan skriva ner sina tankar i sin reflektionsbok. Den boken använder vi ofta när vi förbereder diskusioner och texter.  Eleverna funderade på:

  • VIlka känslor och tankar väcker låten?
  • Vad handlar texten om?
  • Hur tolkar du låten? Har texten något budskap? I så fall vilket?
  • Finns det mönster som upprepas i texten?

När alla hade fått fundera pratade man om texten och vilka olika tolkningar som man hade gjort i mindre grupper. Därefter pratade vi om den i hela gruppen.

Vi jobbade även med två olika dikter om Karl XII. Vi läste  Karl XII av Esaias Tegnér och en del ur Göran Palms dikt Sverige en vintersaga tillsammansDikter är skrivna vid olika tidpunkter och visar lite olika syn på stormaktstiden. Vi hade precis avslutat vårt historiatema och därför passade det extra bra att använda de dikterna. Det blev ett tillfälle att använda historiakunskaperna för att förstå och analsyera dikterna.

Fas 2 – läsa och undersöka texter

Nu var det dags att möta massor av olika dikter. Eleverna jobbade tillsammans. De läste, pratade om innehåll och tänkte kring dikter två och två. När eleverna letade dikter hade de i uppdrag att fundera över budskap, om diktens förändrades beroende på hur man läste den. Argt, tyst, högt osv. Paren valde sedan en dikt som de ville läsa för kompisarna och vi skapade nya, lite större grupper så att alla fick höra många utvalda dikter. Det blev en ordentligt ”diktbad”. Vi samlade ord och vackra fraser på ett blädderblock. Något man kunde använda sig av i kommande faser om man ville.

Poesi

Fas 3 – skriva gemensam text

Vi skrev dikter tillsammans. Jag hade samlat ihop exempel på olika former som man kan skriva sin dikt i utifrån boken Skön litteratur.  Det var former som ”jag är…,miljödikt, namndikt”, osv. Förebilder för att underlätta skrivandet. Tillsammans skrev vi en miljödikt. Man skulle välja en miljö och beskriva den med jag ser, jag hör och jag känner. Eleverna valde klassrummet! När vi skrev tillsammans passade vi på att prata om ord. ViIlket ord passar bäst av två som betyder ungefär samma sak osv. Vi skrev också en ordklass dikt. Ett substantiv, två adjektiv som beskriver substantivet, tre verb, en mening och till sist substantivet igen.

Eleverna fick sedan ett häfte med olika former på dikter bland annat;

  • Miljödikt – en viss miljö och beskriver den med sina sinnen
  • Kontrast dikt – där man tar upp motstridigheter. Utanpå/innanpå, dröm/vaken osv
  • Namndikt –
  • Jag är dikt – berättar om en person tillexempel en historisk person.
  • Hauiku
  • Femradig dikt – utifrån ordklasser, se ovan

När vi hade skrivit tillsammans satte alla igång att skriva egna dikter. Det skrevs även dikter som hade en helt egen form.

Lektionen därefter jobbade vi med kamratrespons i grupp. Vägde ord och fraser, utvecklade tillsammans. Jag berättade om det i ett tidigare inlägg: Kamratrepons i grupp med fokus på fraser och ord!

Vi avslutade arbetet med att  kombinera text och bild och jobba med kunskapskravet:

Genom att kombinera text med
olika estetiska uttryck så att de samspelar på ett ändamålsenligt och effektivt sätt kan
eleven förstärka och levandegöra sina texters budskap.

Lgr 11 s.230

Dikterna illustrerades ritad/målad bild men också tillsammans med bildläraren där eleverna i grupp  kombinerar rörlig bild, ljud och text.

Nu tror jag att jag fått med det mesta!

Advertisements

9 thoughts on “Poesi och cirkelmodellen- detaljerna

  1. Pingback: Poesi | Pearltrees

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s