En mässa om lärande leder till lärande

Jag har redan skrivit ett par inlägg om mässan SETT 2014 som var under två dagar i maj. Det ena handlade om vad jag direkt tog med mig in i klassrummet och det andra handlade om reflektion om kollegialt lärande utifrån de möten som skett. Ett tecken på att det var en bra mässa måste vara all den text som sedan skrivits. Här kommer en till! Dagarna gav inspiration, nya tankar och massor av energi att fortsätta arbetet som är påbörjat. Men också mod att våga. Det här inlägget kommer att handla om de föreläsningar som jag tog del av och de tankar och idéer som jag tog med mig från dem.

Entreprenöreillt_lärande_OnsdIntressant att lyssna på hur man kan jobba med en verklig mottagare. Det jag tog med mig var inspiration till att jobba ännu mer utåtriktat och att se möjligheter till fler kontakter runt om i världen t ex med Mystery skype. Jag fick även inspiration till att börja jobba med att göra poddradio som ett sätt att använda digitala verktyg som lärande redskap.

Bedömning_för_lärande

En väldigt bra påminnelse om vad bedömning för lärande är. Det var många exempel från gymnasiet och det är så interssant att det spelar ingen roll för tänket och förhållningssättet är det samma oavsett vilka åldrar man jobbar med. Att få eleverna att göra kunskapen till sin egen. Jag tänker mig ofta mitt uppdrag som att bygga en bro. Det behövs bygga en bro av gemensamt språk och ”hur kunskap” för att eleven ska få möjlighet att använda sig av bron. När eleverna kan göra det kan de också lättare att förstå kvaliteterna som förväntas att de ska kunna visa. ”Om läraren bara springer på det centrala innehållet så springer läraren ifrån eleverna” sa Anders Holmgren och det tyckte jag var en bra formulering som är väl värd att påminna sig om. Om eleverna får chansen att sätta ord på vad som är kvalitet då kan de också äga sin egen utveckling och kan då lättare förstå vad som är nästa steg. Det gör att matriser lätt blir ett hinder och därför bäst används summativt. En intressant tanke som jag också har funderat en hel del på i min vardag med elever i mellanåren. Funderar vidare på hur jag kan jobba för att eleverna ska få fler tillfällen att sätta ord på kvaliteterna i det de gör – så att de på riktigt äger sin utveckling.

 

Kulor_i_hjärtat

En fantastiskt inspirerande föreläsning om att använda digitala verktyg för att utveckla lärandet och angripa våra kunskapskrav. De hade jobbat med att läsa text, skriva eget kortskrivande för att sedan gestalta det med film. Det ska jag prova med mina elever. Att kombinera bild och text för att förstärka ett budskap har jag tyckt varit en utmaning att få in i ett naturligt sammanhang. Här fick jag redskapet till att komma igång!

Malin_Larsson

Malin Larsson har verkligen hittat ett sätt att göra sitt klassrum synligt för alla. Eleverna får naturliga mottagare till sitt arbete genom bland annat sociala medier. Det blir också ett sätt att göra det synligt för föräldrar tänker jag. Jag gillar den här transparanta tanken och det är det jag har tänkt när jag jobbar med min klassblogg. Det som Malin tillfört som är extra bra är att hitta ett sätt i det flippade klassrummet som gör att det inte bara är hennes röst som kommer fram utan även elevernas. Det är riktigt bra tycker jag. Jag tog direkt med mig föreläsningen in i mitt klassrum dagen efter jag kom hem. Dessutom gör Malin väldigt snygga flippade filmer som inspirerade mig till att jobba vidare med det! Vilket i sin tur gör arbete så mycket roligare tycker jag!

Elza_Dunkels

Elzas föreläsning utmanade tankarna ordentligt och det gillar jag. Har ni inte lyssnat på Elza någon gång kan jag varmt rekommendera att göra det. Det är bra att få tänka till lite. En del av föreläsningen handlade om den öppenheten som förstärks via nätet. När vi sitter bakom en skärm får vi inte reaktion direkt och har inte tränat på att läsa av de koder som sker på nätet jämfört med t ex kroppsspråk som sker i samma sekund i det fysiska rummet. Reaktionerna kommer senare och det gör att vi flyttar fram gränserna hela tiden, både de positiva och de negativa. Det här tyckte jag var precis ett sådant redskap som jag har saknat i samtalet om nätet som arena att mötas på. Det är något att tänka på och förhålla sig till. Både vuxna och barn tänker jag.

Sist men inte minst så lyssnade jag även till vår utbildningsminister Jan Björklund. Det var en intressant stund. Det krävdes en mässa för skolfolk för att det verkligen skulle komma fram att vi som jobbar i skolan är viktiga.Det är lärarnas kompetens som är avgörandet. Det kan jag naturligtvis bara hålla med om. Det kan tänkas uppenbart men jag har saknat det i debatten om skolan. Debatten handlar mest om vems fel allt är. I den här utfrågningen kom det även fram att det hade varit en hel del reformer och alla blev inte bra. Exemplet som Björklund gav då var administrationen. För egen del kan jag se en och annan reform som kanske har skadat skolan mer än vad administrationen har gjort som t ex det fria skolvalet bland annat. Tidigare betyg är också ett beslut som jag kan ifrågasätta. Jan Björklund var även inne på att insatta skolledare är viktiga för att höja lärarnas digitala kompetens. Insatta skolledare är viktiga i alla sammanhang tänker jag. Vi behöver alla ta vårt ansvar i den rollen vi har om vi ska lyfta skolan. Fokus mot vart vi ska behöver vi alla. Varför fattar vi de beslut vi gör och vart vill vi att de besluten ska leda. Tillsammans är vi alla viktiga för att lyfta skolan.

Jag tyckte det var en bra avslutning på mässan att lyssna på vår utbildningsminister. Se att det finns en människa bakom de besluten som fattas och som jag ofta funderar på vad de besluten grundar sig i.

Tänk att två dagar kan ge så fantastiskt mycket vad det gäller inspiration, bekräftelse, pepp att fortsätta och framförallt mod att våga utveckla vidare. Skulle önskat att någon mer från min skola hade varit med och fått ta del av allt fantastiskt som erbjöds så att man även på hemmaplan hade haft någon att dela det med. Det kanske kan bli till nästa år. Håller tummarna för det! För den här mässan är väl värd att åka på – igen!

2 reaktioner på ”En mässa om lärande leder till lärande

Lämna en kommentar