Från frö till blomma – bedömning för lärande

Det finns många varianter för att snabbt få fatt i om eleverna är med på det vi gått igenom eller inte alls. Det svåraste med det, oavsett vilken metod, är nog att faktiskt genomföra det. Jag hade en genomgång förra veckan om att skriva och utveckla text. Vi tog upp flera nya, svåra saker och när vi var klara skulle jag givetvis ha använt exit tickets!

bildJag skulle bett alla skriva vad de hade lärt sig på en lapp och på en annan lapp skulle de skrivit vad de vill att jag skulle förklara igen. Vad det gäller den genomgången får jag istället hålla ordentlig span på elevernas texter när de kommer in till mig för att se om jag kan se någon skillnad och framförallt lyssna på vad eleverna säger när de pratar om sin text med mig eller kompisarna. Det går det med men det tar lite längre tid!

Användandet av exit ticket är något som fortfarande inte sker helt naturligt för mig. Jag behöver ha tänkt på att jag ska göra det innan märker jag. Däremot använder jag väldigt ofta den mer allmänna blomstersymbolen från frö till blomma. Vi har fyra bilder som hänger väl synligt i klassrummet. På bilderna är det ett frö, ett frö som börjat gro, en planta som börjat växa och en fullt blommande planta. De här symbolerna återkommer vi ofta till när vi går igenom något till exempel i matten.

Solros

Bild från www.fotoakuten.se 

Idag jobbade vi med ekvationer och uttryck. Eleverna löste uppgifter på sina små whiteboards och när jag vi hade varit igång ett tag bad jag dem rita den symbolen som passade bäst för dem just nu. Hade fröet landat i jorden? Hade det börjat gro? Växte det på ordentligt eller var det så att det stod i full blom? Jag kunde gå runt och få en snabb överblick på läget just då. Det funkar riktigt bra med sådan snabb återkoppling!

Det har genom åren även kommit till någon nivå, inte på bild men muntligt. Det är ”nu har jag fröet i handen – nivån”! Det innebär att viljan att förstå är på och snart hamnar fröet i marken och då kommer minsann att gro!

Det finns massor av varianter av snabb återkoppling hos olika lärare har jag sett. Jag tror att det är viktigt att ha ett sätt som passar elever och pedagog. Ett sätt där alla förstår innebörden av symboler eller ord. Det är då det blir ett gemensamt språk om lärandet och en viktig snabb återkoppling så att jag kan fortsätta lektionen på rätt nivå!

2 reaktioner på ”Från frö till blomma – bedömning för lärande

Lämna en kommentar